top klein

Tegelvloer met kleurverschil

 

Tegelvloer met kleurverschil: vervanging voor rekening van verkoper

In een recente uitspraak van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant (ECLI:NL:RBZWB:2024:6890) heeft de kantonrechter geoordeeld over een geschil rond een tegelvloer die niet aan de verwachtingen voldeed. Het gaat om een consumentenkoop waarbij de geleverde tegels sterk afweken van wat in de showroom werd getoond. De zaak benadrukt het belang van non-conformiteit in consumentenkoop en de verplichtingen van verkopers bij gebrekkige producten.

tegelvloer met gebrek

De kwestie:

Een vrouw kocht tegels bij een bouwmarkt inclusief het laten leggen ervan. Nadat de vloer gelegd was ontdekte zij dat de kleur en structuur van de tegels sterk afweken van wat zij in de showroom had gezien.
Zij stelde de verkoper aansprakelijk en eiste vervanging van de vloer, inclusief het verwijderen van de gebrekkige tegels en het installeren van nieuwe. Dat zou uiteraard hoge kosten voor de verkoper met zich meebrengen.

Verkoper betwistte de vordering met als belangrijkste argument dat de kosten voor vervanging niet in verhouding zouden staan tot de tekortkoming.

Hoe oordeelde de rechter?


1. De kantonrechter oordeelde dat de vrouw tijdig heeft geklaagd en dat de geleverde tegels qua kleur en structuur niet overeenkwamen met wat in de showroom was getoond. Daardoor beantwoordde de vloer niet aan de overeenkomst (non-conformiteit), hetgeen betkende dat sprake was van een tekortkoming in de overeenkomst.
2. Ondanks het betoog van de verkoper dat de vervangingskosten disproportioneel zouden zijn, oordeelde de kantonrechter dat vervanging gerechtvaardigd is. Gezien de omvang van de afwijkingen is herstel zonder volledige vervanging niet mogelijk.
3. De kosten van het verwijderen en vervangen van de vloer komen voor rekening van verkoper.
4. Omdat verkoper in het ongelijk is gesteld, moet het bedrijf ook de proceskosten van de vrouw betalen.

Belang voor consumenten en verkopers

Deze zaak onderstreept enkele belangrijke punten voor zowel consumenten als ondernemers:
• klagen door consument over gebreken aan een product moet tijdig en zorgvuldig gebeuren.
• leveranciers en aannemers moeten rekening houden met de strenge eisen rondom consumentenkoop. Bij non-conformiteit kunnen zij verplicht worden tot volledige vervanging, ongeacht de kosten. Daarnaast is het cruciaal dat algemene voorwaarden niet als onredelijk bezwarend worden ervaren.

Onze aanbevelingen

Heeft u te maken met een geschil over gebrekkige producten of non-conformiteit? Neem gerust contact met ons op voor informatie en rechtshulp.